הדוב חולה, חולה הדוב - מחלות חום אצל ילדים

מאת: רויטל לב ארי Dip.Ac.
מומחית לטיפול ברפואה סינית לתינוקות וילדים
פיקפיק – רפואה סינית לילדים


ילדים מפתחים חום בקלות רבה ולעיתים קרובות. החום מעורר אצל ההורים תגובה חזקה של דאגה וחרדה. חום היא הסיבה השכיחה ביותר לפניה עם ילדים למיון. חום היא גם סיבה שכיחה ביותר לפניה לקליניקה שלנו. בעיקר שהחום שב לבקר את הילד לעיתים קרובות. הילד מפסיד גן או בית ספר וההורים מפסידים ימי עבודה.

חום הוא מצב שעלול להסתבך ולסכן את הילד. עד גיל 3 חודשים מוגדר החום כחום נאונטלי ומחייב טיפול רפואי בהקדם. לאחר גיל זה נראה חום אצל ילדים בכל גיל. ילדים מעלים חום גבוה ביתר קלות ולעיתים קרובות נראה כי הילד עם 40 מעלות חום.

חום הוא גם הזדמנות לילד, הזדמנות להתחזק, לסלק פתוגנים שיושבים בגוף. הזדמנות ללמידה. הזדמנות למערכת החיסון ללמוד לנצח פתוגנים מחוץ ומבית. נוכל לראות כי במקרים בהם הילד לא קיבל טיפול תרופתי והתגבר על המחלה לבד נראה קפיצה התפתחותית לאחר המחלה. במקרה של התערבות תרופתית אנו עדים במקרים רבים לכניסה של הפתוגן פנימה והפיכתו ל LPF. הילד יהיה ירוד, לא יחזור לעצמו והחום הבא כבר בפינה. ולכן במקרה של התערבות תרופתית נמליץ לטפל בילד לאחר המחלה.

תפקידי החום:
החום יוצר סביבה מסוכנת לפתוגן שחדר. ברוב המקרים הוא הריאקציה של הגוף לפתוגן שחדר. החום הוא חלק מתפקוד תקין של מערכת החיסון ויש לו תפקיד בהבשלה של מערכת החיסון אצל ילדים והכנתה לחיים הבוגרים.

גורמים לחום:
יכולים להיות גורמים רבים ומגוונים. הנפוצים ביותר הם תגובה של הגוף לחדירה של פתוגן ויראלי או חיידקי. וירוסים וחיידקים הם פתוגנים בעלי איכות קרה ויוצרים ריאקציה של חום בגוף. חום יכול להיות גם ריאקציה לקור רגשי - פחד. ואפילו תגובת הגוף לקור של תרופה.
כשהילד מוציא שיניים נראה חום הנובע ממערכת העיכול. חום ממערכת העיכול נוצר גם כאשר הילד מקבל תזונה שאינה מתאימה לו ואינו מסוגל לעכל את המזון בצורה טובה. המזון עובר תהליך של ריקבון ותסיסה ונוצר חום.

אבחנה:
האבחון הסיני יהיה בין חום שהוא ריאקציה לקור וחום כתוצאה מסטגנציה של צ'י. חום כריאקציה יופיע כתגובה לכניסה של פתוגן קור לגוף כמו במקרה של וירוסים, חיידקים או אנטיביוטיקה.. חום מסטגנציה ילווה בכאב כמו במקרה של הוצאת שיניים ותסמונת הצטברות מזון בקיבה.
האבחנה הנוספת אותה נעשה היא לגבי מצב הצ'י של הילד. האם הוא ילד של עודף או חוסר. מה הבסיס המבני שלו ומה מצבו העכשווי.

התבוננות:
חשוב להתבונן על הילד ולא על מד החום. ילד אפאתי ולא מגיב, לא שותה ומיובש, בכי בצליל מוזר, לא מגיב למורידי חום ולטיפול בדיקור כל אלה יחייבו טיפול רפואי בהקדם. ניתן גם לבדוק את הוריד באצבע המורה ולראות את אורכו וכמה הוא מתקרב ל "שער החיים". ככל שהוא קרוב יותר כך המצב מסוכן ומחייב התערבות רפואית מהירה.


טיפול:
בגלל שחום יכול להסתבך ובגלל הסבל הרב אותו הוא גורם לילד ולהוריו רצוי מאוד לטפל. הטיפול בדיקור יהיה מועיל מאוד ויכול לקצר את זמן המחלה, למנוע סיבוכים ולעזור לילד לנצל את ההזדמנות להתחזק מהמחלה. במצב של חום ניתן לטפל בילד כל 48 שעות.


נקודות נפוצות בשימוש:
Liv2 בפיזור – נקודת האש של הכבד טובה למצבים של חום מריאקציה של קור בכבד.
St44 – נקודת מים, מורידה את הצ'י של הקיבה.  למצבים של חום משיינים ומסטגנציה של מזון בקיבה.
Kid10- נקודת מים, מקררת ומזינה את הKid  וה Liv טובה למצבים של חום וחולשה.
Co11 - נקודת טרנספורמציה, מורידה עודף מהקיבה ומבקרת חום ב Liv.
Gv14 בפיזור  - נקודת מפגש של היאנג, מאפשרת יציאה של חום מהגוף.
Gb43 – נקודת מים, מקררת ומורידה עודפים מלמעלה. מתאימה למצבים של חום ודלקת אוזניים.
Co1 – נקודת באר, מאפשרת יציאה של פתוגן מהגוף למצבים של חום ודלקת גרון.
Lu5 – נקודת מים,מקררת ומתאימה למצבים של חום עם שיעול.
Lu11 – נקודת באר, מאפשרת יציאה של פתוגן מהגוף ובעיקר מהראות.

טיפולים נוספים:
שימוש בשמנים אתרים באמבט, מנטה, עץ התה ולבנדר 3-5 טיפות על כפית מלח לאמבטיה גדולה. שמן אורגנו לבליעה יתאים במצבי חום לאחר גיל שנה. עיסוי עם שמן שקדים וטיפה מהשמנים המופיעים למעלה בעיקר בכפות ידיים ורגלים ולפי המרידיאנים המעורבים. פורמולות צמחיות למצבי חום יתאימו לפי אבחנה. שימוש ברסקיו רמדי יכול להתאים בעיקר במצבים שהילד והוריו בחרדה גדולה מהחום.

עצות להורים:
ילד עם חום זקוק להוריו על מנת להבריא. חשוב לדבר עם ההורים על החשיבות של המנוחה בבית עבור הילד. מומלץ לתת תזונה קלה לעיכול ובעיקר לעודד שתייה. לאחר החום חשוב לראות שהילד חזר לעצמו ולא מתפתח LPF. במידת האפשר לתת לילד עוד יום מנוחה בבית.  מומלץ להזמין את הילד לטיפול חיזוק לאחר החום ולמנוע את חזרת החום במהרה.


הַדֹּב חוֹלֶה / מִרְיָם יָלָן-שְׁטֶקֶלִיס
 
הַדֹּב חוֹלֶה, חוֹלֶה הַדֹּב,
וַדַּאי אָכַל דְּבַר-מָה לֹא טוֹב,
עַתָּה שׁוֹכֵב עָצוּב כָּל-כָּךְ,
וְנֶאֱנָח, וְנֶאֱנָח...

הַכֹּל סְבִיבוֹ מִתְרוֹצְצִים,
עֵצוֹת טוֹבוֹת מְיָעֲצִים:
אוּלַי נִמְרַח מְעַט בְּיוֹד?
הַיּוֹד תָּמִיד מוֹעִיל-מְאֹד!

אוּלַי תַּחְבּשֶׁת רְטֻבָּה?
אָמְרָה זְהָבָה הַבֻּבָּה.
אוּלַי נִרְחַץ אוֹתוֹ בְּמָיִם?
אוּלַי נַרְכִּיב לוֹ מִשְׁקָפָיִם?

וְכָל עֵצָה טוֹבָה כָּל-כָּךְ –
אַךְ הוּא בּוֹכֶה וְנֶאֱנָח...
בָּכֹה בָּכִינוּ גַם אֲנַחְנוּ,
וְנֶאֱנַחְנוּ, הִתְיַפַּחְנוּ... 


הִצִּיל אוֹתָנוּ מַר שָׁפָן.
בַּר-דַּעַת הוּא, לֹא פַּטְפְּטָן.
וְהוּא הִכְרִיז: מִכָּל מָקוֹם
טוֹבָה תְרוּפָה אַחַת – מַדְחֹם!

מַדְחֹם גָּדוֹל, מַדְחֹם אַמְבָּט,
הוּא יְרַפֵּא אוֹתוֹ מִיָּד!
וְכָךְ הָיָה. וּבָא מַדְחֹם,
וְחִישׁ-מַהֵר מָדַד הַחֹם.

וְלֹא עָבְרוּ חָמֵשׁ דַּקוֹת –
קָפַץ הַדֹּב מוּכָן לִרְקֹד!

התכנים המופיעים באתר נועדו לספק אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עיצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. לפרטים נוספים ראו את תנאי השימוש באתר.

הרשמה לעדכונים מהאתר

הרשמו לרשימת הדיוור של פיקפיק ותקבלו
עדכונים מאיתנו למייל ולפייסבוק שלכם. >>

יעוץ אישי

יש לכם שאלות? רוצים לקבל ייעוץ אישי?
מלאו את פרטיכם ונשמח לעזור לכם. >>
כל הזכויות שמורות לפיקפיק 2010 | תקנון ותנאי שימוש
נבנה ע"י כתום